Herregud vilket tålamod du har Jan. All cred till dig. 
Tack till Jan och Caroline för en riktigt bra blogg oberoende eller ej. Det är alltid transparent, eventuella rekommendationer breda och framför allt är spännvidden på ämnen bra.
Kör hårt Jan du gör att bra och viktigt jobb.
Angående Lysa kan jag tycka det är ett ganska dåligt råd nu när räntorna är låga. Vore det inte bättre att generellt rekommendera ett sparkonto hos en nischbank och ett ISK med en global aktieindexfond? Sedan fördelning utifrån sparhorisont (4-hinkar). Räntedelen ger varken en fast inkomst efter skatt eller skydd vid en krasch. Sparkonto med runt 1 % ränta är ett bättre råd för den delen. Om samarbetet med Lysa gör att rådet blir Lysa trots att rådet sparkonto/global aktieindex är bättre, ja då kan det vara intressant att diskutera om RT är partiska på samma sätt som en storbank som rekommenderar sina egna produkter.
Du kan ju välja 100/0 på lysa och det tycker jag framkommer här ganska ofta.
Poängen med en fondrobot är väl att hitta en bra risknivå med blandade tillgångar? Det blir lägre avgifter om du tar en global aktieindexfond på valfri ISK jämfört med att ha en 100/0 på Lysa. Jag tycker Lysas tänk är helt rätt, men det finansiella systemet har pajat traditionella råd med tanke på nollränta.
Har förklarats i tidigare video att de stegen som du nämnes ofta leder till att många nybörjare avstår från att investera. Har nämnts att en ganska stor andel folk satt in pengar på ISK på avanza/nordnet, men aldrig investerat pengarna som satts in.
Bättre att investera 95% rätt än att inte investera alls.
För mig är enda poängen med en fondrobot att ha rätt innehav (marknadsfördelning etc) och ombalansering mellan innehaven. Och det lyckas Lysa utmärkt med (Lysa är inte den enda som lyckas med det, men nu verkar diskussionen bara handla om Lysa).
Jag tror det är extremt få svennebananer som får upp ögonen för rikatillsammans, blir medlem på Lysa, och sen skickar in ALLT de har från sparkontot till Lysa (med en lämplig aktie/ränte fördelning).
Jag har många från släkt och vänner som fått upp ögonen för börsen, och INGEN har gjort på detta vis. Vad istället alla har gjort är att ta t.ex. 10% från sparkontot och lagt in i Lysa. Man är försiktig för att 1) man är ny på börsen och vill doppa tån först för att se hur det fungerar, 2) man har hört att börsen kan krascha när som helst så man vill inte gå in med för mycket, 3) man behöver säkert kapital för handpenningen till nya fina lägenheten.
Så om man t.ex. har 250k på sparkontot och tar 25k till Lysa, då ser jag ingen som helst anledning att ha räntor. De ska gå in i 100% aktier, eftersom man då max faktiskt får en 10/90 portfölj. Att Lysa till en låg peng ger en riktigt bra portfölj som de ombalanserar tycker jag är en jättebra lösning, jämfört med vad många hade gjort annars (Tesla, Avanza Zero, dyra fonder, etc).
Det finns inga sparkonton med 1% ränta och fria uttag. Men ivf så har ju Jan rekommenderat just sparkonto istället för räntefonder massor av gånger. Frågan är då om det är värt det extra krånglet. De flesta verkar tycka nej. Men det finns ju jättebra modellportföljer på hemsidan och diskussioner här om alternativ. Jan är ju lite av en gold bug som ju gör lysa till ett omöjligt alternativ också, optis folk pingas ofta, diskussioner om alternativa strategier som investmentbolag och annat som inte går att göra genom lysa startas upp av Jan.
Sedan är jag osäker på om det verkligen stämmer att sparkonto är bättre. Det blir inte riktigt samma sak, och jag vet inte riktigt om man verkligen slår lysas räntor med ett sparkonto.
Det fina med ISK är att bankerna enligt lag inte får ta ut några avgifter. Så det går utmärkt att starta ett ISK på sin vardagsbank och köpa en global aktieindexfond där. Det tror jag är enklare för de flesta än att starta ett Lysakonto.
Du kan få 0,85 % hos Sevenday för rörligt. Bundet på sex månader får du 1 % hos dem just nu. Sedan kan räntorna stiga om Riksbanken höjer sin ränta (2045?).
Intressant det där med hur alla ser olika kring Lysa och spara på sparkonto men visst diskuteras det rätt så ofta i andra tråder?
Och det är lite off-topic här. Den här tråden handlar väl om hur Jan och Carolin sköter sin blogg, hur tacksam vi är och varför de flesta tycker att det är okej att de tjänar en slant på vad de gör.
Lysa lyftes högre upp i tråden. Men mitt inlägg ska inte ses som en kritik mot RT. Jag har inga problem med att det finns affiliatelänkar, Patreon och mer avancerade upplägg för upphovspersonerna att tjäna pengar på sina läsare. Så länge det sker inom lagens ramar och det är tydligt vad som är vad.
Jag håller fullständigt med dig. Jan är väldigt tydligt med vad som gäller här och påminner ofta. Det är inte alla bloggare som gör det så bra som det görs här. 
(Menat som allmänt svar inte just till @harvest )
Känner lite att jag baxnar av antydningarna i den här tråden med tanke på proportionerna mellan mängden råd och gratismaterial i relation till ev inkomster från affiliatelänkar (!!).
Själv tjänar jag ungefär 21 000 kr i år bara på Jans råd att begära ut amorteringsunderlag och ränteförhandla. Det är ytterst få ekonomiinfluencers som har ett sånt mänskligt tilltal som detta, jag avskyr de grabbiga kanalerna. Jag är SÅ tacksam över podden och webbsidan med detta forum.
Upplever i och för sig att rekommendationerna att ha ett ISK duggar ganska tätt här. Många avsnitt och trådar och timmar med research för bra portföljer på ISK.
Jag har aldrig upplevt att RT försöker sälja på mig Lysa, bara upplyser om att det finns och hur det fungerar och varför man tycker det är bra. Men jag kanske är trög och inte begriper budskapet riktigt.
För mig är RT bloggen och forumet en unik möjlighet till att gratis få det som jag skulle behöva ha 5-10 heltidsanställda researchers för att gräva fram själv. Många jobbar ur olika perspektiv och med olika bakgrundskunskaper, fantastiskt egentligen. Stort tack till Jan som erbjuder oss denna plattform.
P.S hoppas Lysa, Avanza, Nordnet m.fl Pröjsar bra för länkarna. Då får vi ju ytterligare värde för avgifterna vi betalar till dom D.S
Trist när konspiratoriska förståsigpåare får för mycket utrymme…
Kan inte exakt vetenskapligt men visst är det nio positiva kommentarer som krävs för att väga upp en negativ, eller var det sju? Här är mitt bidrag.
Stort tack för bloggen och podden Jan! Tack för tips, inspiration och råd. Du har bland annat lurat in mig i både Trine och Lysa vilket tyvärr ökat mitt kapital.
Jag hade blivit orolig om du konsekvent rekommenderade företag och investeringar som du absolut inte är involverad i själv och har dålig insyn i. @trådskaparen, hur seriöst hade det varit?
Själv stod jag i startgroparna för att börja med Opti när jag hörde Jan PRESENTERA (sedan rekommendera) Lysa. Då hade jag alltså två val att göra. Jag kollade själv och såg precis som Jan presenterade att Lysa hade lägre avgifter än Opti och då jag inte kände att en flashig app var en dealbreaker för mig blev det Lysa. Såg då att det fanns en länk på forumet som kunde ge RT lite pengar. Jag har ju då som människa två val, antingen klickar jag på länken och bidrar till bloggen som ger mig så mycket eller så skiter jag i det och registrerar mig ändå. Vad är problemet? Ju mer jag tänker på det desto mer förbannad blir jag på viktiga idioter som ser världen svart och vitt… Visste att jag aldrig skulle gått in på denna tråden då det bara gör mig less på internet och människor i stort… “Det finns inga gratisluncher”…lev med det och sitt i ditt eget hörn och sura…
Blev lite löjligt där på slutet kanske men… trevlig lördag hörrni
Jag skrev aldrig något om avgifter. Folk sätter in pengar på kontot men köper varken aktier eller räntor, troligtvis i rädsla för att göra fel.
Instämmer med många övriga i tråden. Ni gör ett kanonjobb!
Jag har lyssnat på de flesta avsnitten och tycker att de är väldigt tydliga när de är ”sponsrade”. De sköter de jävligt snyggt.
Jan och Carolin gör ett grymt jobb! Rent av lite förebilder för mig.
Ingenting är gratis. Men många tar sponsorer från vadsomhelst som erbjuder pengar, då är jag tveksam. RikaTillsammans gör definitivt inte det utan promotear vad de tycker en bra idé. Jag tycker lysa är kvalitet oberoende av vad bloggen säger så att de lyfter lysa här istället för vissa andra sämre företag som säkert skulle ge tillochmed bättre betalt, det är ett gott tecken för mig.