Beräkning av brytgränsen för den förväntade avkastningen då ISK är mer lönsamt än vanlig depå

Ok, eftersom diskussionen spårade ut lite och jag har lite tid över ikväll så kommer här beräkningen. Ni får rätta mig om jag har otur när jag räknat.

Förutsättningar

• Statslåneräntan fastställdes 30 november till 1.94 % av Riksgälden (källa).

• Regeln för beskattning på ISK är:

• Kapitalunderlag = (summa insättningar + värde q1 + värde q2 + värde q3 + värde q4) * 0,25
    • Schablonintäkt = Kapitalunderlag * statslåneräntan + 1 %
    • Skatt = Schablonintäkt * 30 %

ISK-skatten som andel av investerat belopp (=0.882 %)

Det vill säga att att med ett räkneexempel på 100 000 SEK i insättning och konstant värde så blir det:

• Kapitalunderlag = 400 000 kr / 4 = 100 000 kr
  • Schablonintäkt = 100 000 kr * (1.94 % + 1 %) = 2 940 kr
  • Skatt = 2 940 * 30 % = 882 kr
  • Som andel av beloppet = 882 / 100 000 = 0.88 %

Det snabbare sättet är att helt matematiskt stryka kapitalbeloppet eftersom det uppkommer både i början och slutet. Då får man helt enkelt formeln:

• Skatt som andel av beloppet = 30 % * (1.94 % + 1 %) = 0,00882 = 0,88 %

Vilken behöver den framtida förväntade avkastningen vara för att det ska vara lönsamt med ISK?

Svaret på den frågan har jag beskrivit mer utförligt i denna artikel från 2014(!) men matten är ju den samma. Beräkningen blir:

• Brytgräns för avkastnnig = (SLR + 1%) / (1 - (SLR + 1 %))

Vilket med siffrorna för 2023 blir:

• Brytgräns = 2,94 % / ( 1 - 2,94% * 30 %) = 3,03 %

Det vill säga att om den förväntade avkastningen är 3 % eller högre så är det mer lönsamt med ett ISK än en vanlig depå.

Tumregeln om 1 % skatt och 3 % avkastning håller än

Jag har historiskt länge sagt att en bra tumregel över en lång tidsperiod borde vara att allt över 3 % i förväntad avkastning borde gå in i en ISK / KF-lösning och att man ska räkna med ungefär 1 % i skatt på beloppet.

Jag utgår från att ni rättar mig om jag har fel i ovan. :slight_smile:

Ping @nestor, @nightowl, @Pellepennan, @nhb m.fl.

4 gillningar