Idag är det min födelsedag | En tanke om att ge dig själv en klapp på axeln

Hipp hipp hurra för Jan! :balloon::gift::clinking_glasses::champagne::partying_face::cake:

Oj! Vad har du och RT gett oss?

• Mycket bättre struktur, översikt och trygghet i den övergripande bilden av kapitalet och dess olika delar och syften med 4 hinkars principen.

• En RT portfölj under uppbyggnad som blir ca 20% av vårt totala kapital.

• Vars en global portfölj 90/10 under uppbyggnad som blir ca 10% av kapitalet vardera

• Bättre och billigare fonder och bättre fördelning på alla de tjänstepensionskonton vi begåvats med på olika banker. Att kunna översätta RT portföljer till vettigaste alternativen när man måste.

• Ökad förståelse och kunskap generellt sett, speciellt kring investeringar och vad man bör och inte bör göra. Även på det mer filosofiska planet där jag tex. kämpade länge med att beslut och utfall inte hänger ihop. När det väl landade så har det varit lättare att ta beslut och inte oroa sig för utfallet. Det blir vad det blir och jag har tagit beslut på bästa sätt. Blir det fel utfall får jag fatta nytt beslut.

• Många asgarv under era poddar, när det drar iväg i en tangent, när det drar ner i ett kaninhål eller när ni helt uppenbart luftar nya tankar inom er familj helt publikt. Härligt och modigt :rofl::+1:

• Sist men inte minst, ett till 99% av tiden superhärligt forum med gelikar som älskar att diskutera allt om ekonomi och mycket därtil. Man kan både dela med sig av erfarenheter (och bli rättad när så behövs) och lära sig av alla de människor som hänger här. Det är fasen nästan alltid någon som sitter på expertkunskap oavsett område. Imponerande!

Ha en riktigt skön födelsedag, njut och ge dig själv en fetklapp på axeln :slight_smile:

7 gillningar

Grattis på födelsedagen!

En gråmulen morgon för 6,5 år sedan satt jag och var dyster över att jag nu hade ca 40 år av arbete utan uppehåll framför mig. Jag ville inte ha fler barn och hade därför ingen mer föräldraledighet att se framemot. Jag nynnade “I wanna be a billionaire so fucking bad” och så gjorde jag något som förändrade vår familjs liv. Jag googlade “hur blir jag rik” och kom till RikaTillsammans. Helt plötsligt öppnade sig en helt ny värld för mig. Jag hade alltid varit sparsam och velat spara men aldrig velat ta någon risk. Målet med mitt sparande var att amortera av bolånet, inget mer.
När min make jobbade mycket med sin företag blev jag irriterad eftersom han valde det framför familjen.

Nu har vi 2 miljoner på vårt privata ISK och nästan lika mycket i företagets. Detta trots att vi totalrenoverat vårt hus samtidigt. Maken har startat flera nya företag och de är snarare en familjeangelägenhet än något annat. Istället för att bli irriterad och arg när han jobbar så hjälper och stöttar jag honom. Jag ser att han gör det för OSS. Därmed är det också lättare för mig att ta större del av hushållsarbetet. Vi är mer ett team som har ett gemensamt mål och ett gemensamt projekt. Självklart har vi även börjat med att ha kick-off regelbundet.
Om allt fortsätter enligt plan når vi FIRE om 7-10 år.

MEN… under sommaren när jag hittat till forumet (tidigare bara läst och lyssnat på podden) har jag börjat tänka om. Vi har därför beslutat att lägga mer pengar på upplevelser nu när barnen fortfarande vill hänga med oss. Vi får jobba fler år men får mer värde under dessa värdefulla år. Om 7-10 år är barnen nästan vuxna…

Forumet har också varit en del i att jag nu överväger att säga upp mig och starta eget för att få mer glädje på jobbet och därmed vilja och orka jobba längre än till 45.

Stort tack för allt Jan!

12 gillningar

Grattis!

Forumpremiär för min del. RT har gjort att jag som 47-åring äntligen hittar lite struktur i familjen sparande. Har nyttjat RT till och från de senaste åren för att få tips om fördelning av fonder men det har varit lite med en knut i magen. Under min uppväxt pratades det aldrig om sparande, upplevde aldrig att vi var fattiga men vi var verkligen inte rika.

Frun har med sig en bättre syn på sparande med föräldrar som pysslat med aktier länge. De har dock haft svårt att ge tips om någon särskild strategi kring sparande då deras egna affärer är lite hit or miss även om majoriteten är hit. Men då sitter svärmor, som är sjukpensionär, och tittar på börsen varje dag. Det har jag inte tid med och jag har också kommit till insikten att det inte lönar sig i längden… :wink:

I våras började jag lyssna på podden och en ny värld öppnades. Jag förstod varför era råd såg ut som de gjorde och jag fick motivation att se över och strukturera vårt eget sparande bättre. Inga FIRE-ambitioner öht men framtiden känns ljusare och tryggare. Tack!

3 gillningar

När jag väl insåg att man inte kan lita på bankens rådgivare var det här jag fick lära mig allt jag behövde för att kunna sköta mitt sparande på egen hand.

Grattis, och tack :blush:

4 gillningar

Stort grattis på födelsedagen!
För min del har rt hjälpt mig att strukturera mitt sparande och ökat min förståelse runt detta. Poddarna är grymt intressant och blir tillsammans med forumet en pågående fortbildning runt ekonomi och sparande. Det är enormt värdefullt och roligt att ta del av, stort stort tack!

2 gillningar

Grattis! Caroline bör uppvakta med en fondvägg som present

9 gillningar

Gratulerar!
Har lyssnat, hängt och läst här i cirka 3 år.
Har gått ifrån att leva ifrån lön till lön till ca 500000 sparat samt en buffert på 100tkr.
Tack så mkt RT och ha en jävligt trevlig dag!

4 gillningar

Först och främst Grattis!
Jag har följt er blogg, framförallt vi lyssnande, under några år och den har gjort mycket för mig.
Vi har väl i vår familj alltid sparat i fonder och haft lite aktier, men aldrig egentligen haft så bra koll på vad och varför.
Efter att jag började lyssna på er så har vi anammat idén med indexfonder och 4 hinkarsprincipen, med våra anpassningar och egen touch. Det viktiga är dock att vi avslutat alla engagemang hos finansiella rådgivare och tagit full kontroll över ekonomin själva. Känns riktigt bra :slight_smile:

Fast det som betytt allra mest är att jag börjat springa längre distanser och därmed komma i bättre form. Varför det? Jo, jag lyssnar på podden när jag är ute och springer och håller den på 1,5 - 2 timmar så hinner man springa ganska långt :slight_smile:
Nu skall jag ut och ta ett pass, men veckans avsnitt var ju inte så långt, 1h 12min på Spotify, så det får bli lite kortare idag :wink:

Tack

4 gillningar

Gratulerar på bemärkelsedagen!

Tack vare detta forumet (hittade hit av en ren slump) så har jag kunnat sänka mina omkostnader med flera tusen kronor i månaden.
Omförhandlat lån
Slutat överkonsumera
Sluta och undvika snabblån och krediter
Kommit igång med sparande och investerande.
Skaffat mig en buffert
Styrt upp min ppm och tjänstepension

Från att ha gått back ca 5000kr i månaden innan jag hittade hit till att kunna spara och investera 7-10k varje månad.

6 gillningar

Grattis på födelsedagen Jan! :partying_face:

Har lyssnat på podden ett par år men ny på forumet så detta är första inlägget.
2018 fick jag en summa pengar 150tkr tillbaka från ett försäkringsärende. La i stort sett allt i en korg, Telsa aktier…! Då hade jag ingen vidare ordning på sparandet eller något mål. Hade köpt min drömbil Tesla Model S 2015 och efter det hade jag inget direkt mål. Sedan började man lyssna på er på RT och fattade då att jag hade nästan allt i lekhinken! Även om jag trodde på Tesla olikt dig vid den tiden, du kunde vara rätt skarp i din kritik mot Tesla aktien.

Har fått många tips på vägen av er om diversifiering av tillgångsslag. Att man bara har tur om man lyckas med en enskild aktieaffär hade jag upplevt men inte fattat. Uppskattar mest att ni är ärliga med med allt. Något som är väldigt unikt (tyvärr) i ekonomi världen. Man lär sig mycket genom att ni gör ett grundligt jobb att kolla upp forskning och sedan ställer kritiska frågor inte bara till andra utan också till er själva.

Sålde av de flesta Tesla aktier med bra vinst och köpte en solcellsanläggning på 38 paneler till huset förra året. Nu innehåller portföljen mest globala indexaktier men även guld, silver och asienfonder. Småpengar för vissa kanske men ca 600tkr har den växt till sedan 2018 så tack för allt. Ni ser mig nog via Patreon snart. :slight_smile:
Och Grattis också till bra val av bil. Jublade lite när ert val föll på Tesla Model Y till slut. Ses kanske på en Tesla träff i Skåne framöver!

4 gillningar

Stort stort grattis på födelsedagen, du ska vara riktigt nöjd med allt du uppnått! Det är väl det som färgar hur man upplever sin födelsedag? Om man är i balans med ens tankar om vad man borde ha gjort.

Jag hittade er 2016. Hade innan dess aldrig sparat en tusenlapp. Jag hade inte heller haft så mycket pengar att spara, fast i samband med att jag hittade er så började började jobba med en lön på 28 000.

Det var jättesvårt för mig att komma igång för jag trodde liksom att det aldrig skulle hålla. Att jag skulle ta ut alla pengar i slutet av samma månad som jag satte i dom. Men månad efter månad så såg jag att jag klarade och jag växte liksom pengarna. Nu är pengar något jag känner mig trygg med. Jag har inte jättemycket men jag har precis köpt en lägenhet, det hade jag aldrig klarat utan er, fick ihop ca 400 000 sedan jag började.

Det har förändrat mitt liv, ha en superfin dag o ge Karolin en stor puss.
Emma

4 gillningar

Grattis!

Jag har fått en trygghet i mitt sparande och genom de upprepade avsnitten så blir jag stärkt i att jag gör rätt och kan därmed sova gott om natten.

Tack!

3 gillningar

GRATTIS!! :birthday: :partying_face:
För en som överlåtit den ekonomiska biten till någon annan i typ 30 år är jag väldigt tacksam av att ha “vaknat upp”, blivit mer medveten och på så sätt hittat in hit där jag har lärt mig massor och fortsätter att lära mig, så Tusen Tack för att ni har tagit er tid att skapa detta forum och alla era poddavsnitt! Tack vare er har jag även hittat in till LYSA, men ack så svårt att låta bli att logga in och kolla :see_no_evil:Och tänk att ekonomi kunde vara så kul! :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 gillningar

Tack för att du visade oss till
Goda Tider. Tjänat omkring 10 000 på att äga aktier i de flesta fall bara 1 dag. Tack igen.

2 gillningar

Gratulerar! Jag har alldeles nyligen upptäckt RT via Youtube när vi skulle välja bil. Letade information om leasing och snubblade då på sidan. Har efter det fanatiskt att allt jag givit, vissa saker två gånger eller fler och lagt om hela vår ekonomi och planen för hur vi ska fortsätta framöver. Stort tack, detta har varit en riktig ögonöppnare! Det enda jag har ångest över är att jag inte stött på sidan tidigare än nu, vid 46 års ålder!

3 gillningar

Stort Grattis!

Precis som alla andra uppskattar jag det du/ni gör bland annat med bloggen!
Hoppas bilen dyker upp snart!

2 gillningar

Tillykke med födelsedagen, Jan!

RT har ökat mitt intresse för privatekonomi och gjort det roligare att jobba. Nu kan jag placera en del av lönen på ett förnuftigt sätt och sedan använda pengar med gott samvete.

Tack.

/B

4 gillningar

Grattis på födelsedagen :tada:

Att börja lyssna på denna podden har gjort att jag fått ordning på mitt sparande, men framför allt att jag upptäckte att pensionsrådet jag fick av en storbank som ny i IT branch var så fruktansvärt värdelöst! Hög avgift och superdålig avkastning om man jämför med indexfonder, så att ni hjälpte mig (och folk i min närhet) att göra om och göra rätt är jag evigt tacksam över.
Även att ni delar med er av er personliga utveckling är väldigt givande, har tagit med mig väldigt mycket mer än bara spartips från er pod! Ni är grymma! :star_struck:

5 gillningar

Grattis på födelsedagen
Det som påverkat mig mest är; indexfonder, Plusfonder, lysa , diversifiering, olika tillgångslag som är bra att investera eftersom
jag ändå inte kan slå index

Stärkt mig när det gäller FIRE att det är en möjligt för oss fattiga

Stärkt mig när det gäller Investmentbolag som en bra investering.

Haft stort nöje av söndagsavsnitten med Jan s kunskaper och Carolins kommentarer som gör det hela begripligt

4 gillningar

Varmt grattis på födelsedagen Maestro! :champagne::clinking_glasses::partying_face:

Förutom diverse tips om allt möjligt rörande ekonomi har RT gett mig lugn och trygghet i mitt sparande. Jag behöver inte slösa energi på att försöka slå index.
Skulle jag gå vilse vet jag vart man ska vända sig om råd.

Tack för allt jobb du/ni lägger ner!

3 gillningar