Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…

Hur är alternativkostnaden? Strunta i bil, ta Uber/elsparkcykel när du behöver i stället, och låta pengarna som annars gått till Teslan sitta kvar på börsen?

Ni bor bra, har nästan allt inom gångavstånd och behöver inte transportera er så ofta?

Alt bilpool i stället för Uber. Jag har en bilpoolsparkering här inom några minuters gångavstånd – det är nog vanligare än man tror. Det finns dessutom åtm en (?) app nu där man kan hyra ut sin egen bil i bilpool typ som Airbnb, kolla om någon av grannarna gör det, så hyr du helt enkelt deras bil de få tillfällen du behöver?

1 gillning

Borttagen för att dölja personlig information

1 gillning

Om du har en total kostnad på 29k/år så kan du ju lika gärna leasa en MG ZS EV och köra elektriskt. Lite större bil, bättre för miljön, sprillans ny.

2 gillningar

Det blir väl totalkostnad på runt 45 000 kr/år?

Ps, alltid sämre för miljön att köpa en ny bil, oavsett el eller bensin.

Ps2, inköp av elbilar stödjer idagsläget barnarbete, sen är det väl en egen etik som bestämmer om det är rätt.

1 gillning

Du skriver att du prioriter en säker bil vilket jag håller helt med om att du borde göra.
Tyvärr så är många vad jag brukar kalla märkesköpare som tänker säkra bilar och det första som dyker upp är volvooch saab när den verkligt säkraste bilen är 2013-2018 toyota rav4(52% säkrare än medelbilen) även om modernare volvo bilar också är nästan lika säkra och sen tänker också folk
mindre bil = sämre säkerhet men så behöver det inte alls vara.

Mitt tips är att kolla på denna sida Hur säker är bilen? Vår rapport om krocksäkra bilar - Folksam de använder data från strada databasen som kommer från verkliga olyckor i sverige med den bilen därav finns tyvärr inte många nya bilar med t.ex tesla som jag dock nästan kan garantera har hög säkerhet även på riktigt.

Enligt säkerhetsforkaren där så stämmer generellt euroncap krocktest bra med verkligheten men lätta bilar har tyvärr en fördel i euroncap men inte i verkligheten eftersom när de gör krocktester så motsvarar krocktesten krock med lika tung bil vilket gör att en lätt bil krockas mot en annan lätt bil(jag vet att de inte krockar mot en annan riktig bil men krocktesten de gör ska motsvara de i vissa av testerna)

om det är någon bil som inte finns med som du undrar så är det bara att skicka mail till trafikforskaren anders kullgren, jag har gjort det tidigare och han brukar iallafall kunna ge lite info om iprincip alla bilar

Avslutar denna med mitt förslag och det är helt enkelt tesla model y som kommer levereras första exemplaren i sverige i augusti och är en av världens säkraste bilar med gott om utrymme och eldriven/miljövänlig, bra räckvidd, snabb laddning, bra laddnätverk och bra garantier och allt sånt.

Hoppas detta hjälper lite iallafall och lycka till med bilköpen :slight_smile:

1 gillning

Som du redan vet och säkert sagt i flera sammanhang, bilar är den sämsta “investeringen” man kan göra. Att även se det som ren nöjeskonsumtion gör det inte bättre, det gör det bara till en av de dyraste sådana.

Sitter själv på blocket och nöjessöker efter dyra elbilar i halvmiljonklassen och försöker påminna mig själv att känslan av att ha bytt bil och sitta i något nytt försvinner efter ca 6 månader och nya funktioner ofta inte är så fantastiska som man trott och som man redan tröttnar på efter några veckor.

Det rationella borde vara att laga bilen till en spottstyver mot att köpa en ny dyr lyxbil, alternativt köpa en annan begagnad bil med ett antal år på nacken.

1 gillning

Hur får du det till 45000/år? Du kan leasa en MG ZS “Comfort” för 1990/mån, en “Luxury” för 2280. Lägg till 150:- i månaden för 1500 mil/år, 350:- för 2000 mil/år.

(edit: om man ska räkna in försäkring och vinterdäck i totalen blir det ju lite högre, men 45 känns lite i överkant!)

Jag (och V70-klubben) håller med gudfeber. :slight_smile:

Eller som kompisen som hjälper mig när nå’n av mina syntar konstrar: Ju större felet verkar, desto lättare är det att både hitta och att åtgärda. Det tenderar att gälla även bilar är min erfarenhet.

4 gillningar

Detta måste nästan vara någon form av rekord i mental bokföring. Kanske inte för @janbolmeson, men rent generellt. :smiley:

Det finns potential att lösa problemet för 100 spänn. I stället diskuteras redan från början lösningar för 1 MKr+.

Det blir spännande att se var detta slutar. Det värsta som skulle kunna hända Jan är att någon bjuder på reparationen bara för att retas.

9 gillningar

Leasingkostnad: (1990+350) * 12 = 28 000 kr/år

Milkostnad: 2000 * 3,5 = 7 000 kr/år

Behöva öka huvudsäkring hus 2 000 kr/år

Bilförsäkring 4 000 kr/år

Installation laddbox (ca 10 år avskrivning): 1000 kr/år

Total blir det 42 000 kr/år, det jag inte tagit med är att man eventuellt behöver bekosta nya däck pga för hög förslitning efter 6 000 mil samt eventuella vinterdäck.

Dvs, jag räknade lite fel då jag uppsaktade priset för 2000 mil/år fel.

Ps, hade mycket möjligt kunnat gått på denna bil vid nyinköp men man har lätt att underskatta kostnader

2 gillningar

14% låter extremt högt men stämmer kanske för vissa bensin/dieselbilar i premiumsegmentet med dyra privatleasingerbjudanden. Jag har inte räknat på det.

Sådana procentsatser har dock ingen som helst relevans för elbilar i det lägre prisspannet. Min e-2008, som jag privatleasar för 2 599 kr/mån, har ett nypris på totalt 423 000 kr, dvs 353 000 kr efter 70k bonus. Låneränta på 14% skulle innebära 49 420 kr i ränta per år eller 4 118 kr/mån (innan avdrag). Min totala kostnad för bilen inklusive allt är 3500 kr/mån och då ingår alla kostnader, dvs el, försäkring, skatt, s&v däck, samt nämnda leasingavgift (i den kan man säga att service, värdeminskning och räntekostnad ingår).

1 gillning

Vill du ha samma komfort/bekvämt/storlek som din tidigare bil V70, mycket assistanssystem/teknik som du räknar upp och problemfritt ägande så skulle jag föreslå Skoda Enyaq/VW ID.4 som elbil, Toyota RAV4 eller Skoda SuperB iV som laddhybrid om det någon form av eldrift vi pratar om.

Sen finns det andra mer ekonomiska alternativ men det känns inte som det du var ute efter. BIL ÄR DYRT nästan oavsett hur du vänder på det så mycket handlar om hur mycket pengar du vill lägga på det. Finns ofta väldigt förmånliga privatleasingkampanjer på olika bilar. Det förutsätter ofta hyfsat låga körsträckor OCH att man är ganska rädd om bilen. (Annars kan det bli dyrt vid återlämnandet).

TCO är bästa sättet att se på det MEN inte så lätt att bedöma framtida 2:a handsvärde vid köp. Så därför är det lättare vid privatleasing eller operationell leasing för företag (= av annan part garanterat restvärde). Eftersom ni har företag BORDE det vara klart mest lönsamt att ta bilen på företaget. Även när man kollar på nya/högre förmånsvärden och pressade privatleasingkampanjer. Elbilar och till viss del laddhybrider blir på sätt och viss billigare desto mer du kör de på el som du laddar billigt hemma.

Förmånsvärden på elbilar har gått upp rejält senaste åren för framför allt lite billigare elbilar. En ny VW ID.3 hade t ex ett förmånsvärde på ca 2200kr/mån i sep 2020, idag juli 2021 har en ny motsvarande ca 4400kr/mån i förmånsvärde.

Vill du räkna på elkostnaden generellt för att köra elbil kan du avrundat räkna med 1,5kr/kWh för elen du laddar hemma (När man räknar med alla rörliga kostnader + laddförluster osv). Sen kan du grovt räkna med en snittförbrukning på ca 2kWh/mil för elbilar i mellanstorlek på årsbasis.

NÄR du behöver ha bilen kommer delvis att påverka vilka valmöjligheter du har. Många “attraktiva” bilmodeller har hyfsat långa leveranstider och det gäller särskilt de som är på väg att lanseras på marknaden.

Eftersom jag tror du har “råd” rekommenderar jag en ny eller nästan ny bil med låga min <3000 mil. Väljer själv hellre en årsmodell äldre med färre mil för samma pris. Blir liksom mindre strul automatiskt då. Långa garantier i alla ära men det kanske inte alltid täcker lika bra som man tror.

Angående ägandekostnader så kan service vara förvånansvärt dyrt ELLER billigt då man jämför olika bilar. Nya Kia e-Niro ska t ex servas var 1500:e mil och dessutom dyrt batterikylvätskebyte (14L dyr specialkylvätska, 1,4 tim arbetstid för det OCH dessutom vanlig service samtidigt). Skoda Enyaq har t ex service vart annat år utan milbegränsning, Tesla i princip inget fast/rekommenderat traditionellt serviceintervall. Så det finns hela skalan så att säga. Sen erbjuder ofta bilhandlarna så kallade “serviceavtal” då får du i förväg en fast månadskostnad så vet du exakt hur mycket det kommer att kosta. (Observera att vissa reparationer i vissa fall INTE ingår i den kostnaden)

Samma sak med försäkring kan vara förvånansvärt stora skillnader OCH dessutom hög självrisk för vagnskada från fabrik. (Vissa Tesla-exemplar kan ha rejält höga försäkringskostnader).

Samma sak med den årliga bilskatten. Kan numera skilja rejält mellan olika liknande bilar då själva skattsystemet ändrats flera gånger senaste tre åren. Där det kan skilja en faktor 2-3ggr i skatt mellan registreringstidpunkt på t ex en några år gammal diesel jämfört med en ny idag.

Japanska/Koreanska bilar har ofta hög driftssäkerhet men tyvärr upplevs de ofta “plastiga” i detaljutförande och i regel ganska högt vägljud inuti. (Dvs lite tvärt emot hur du kanske upplevt din V70).

Ett av Teslas starkaste kort är deras laddnätverk vid långkörning. Dock verkar det inte vara något du fokuserar på.

Volvo gör väldigt säkra och komfortabla bilar, däremot lite dyra i förhållande till vad man får för pengarna tycker jag personligen. På elbilsfronten ligger de tyvärr lite efter med endast sin XC40 men på laddhybridfronten börjar de nu ligga vettigt till utifrån sina senaste bilmodeller. Tyvärr är Volvo tunga bilar och har valt en stor bensinmotorer (många hk) i sina laddhybrider. Det gör de törstiga när elen är slut. Dessutom har de tidigare årsmodellerna >2022 krävt att bensinmotorn alternativt tillsatsbensinvärmaren startats för att kunna få värmen inuti bilen.

Har själv haft väldigt många bilar och även flera elbilar. Kört Enyaq 750mil hittills och tycker det är en fantastiskt trevlig elbil som borde ligga på finalplats för många som allmänt funderar på ren elbil (men ändå inte är ute efter det absolut billigaste alternativet.) Beroende på hur man prioriterar olika saker kan även e-Niro och Tesla Model 3/Y hamna i final också tycker jag. Kia EV6/Hyundai Ioniq5 är två spännande kommande modeller men idag är det långa leveranstider och finns ingen möjlighet se/provköra de ännu.

MG har ett av de mest prisvärda konsumentleasing elbilsalternativen på marknaden idag. Dock har den kanske lite för kort räckvidd eller saknar andra egenskaper som vissa söker. Observera att det i storlek inte handlar om en normal familjekombi utan snarare en normalstor mellanklassbil som en traditionell Golf. (MG =431cm lång).

4 gillningar

Det kan stämma. Detta är ett amerikanskt program och skulle tro att vi pratar modell större av bilar. Min poäng var bara att man inte ska tro att man bara hyr bilen utan bilhandlaren har också en vinstmarginal i detta och omräknat påstod Ramsy att man kan se det som att köpa en bil med 14% ränta.
Jag har inte heller räknat på det mer än jag tycker det är ett bra tankespjärn när man räknar/letar bil.

Håller helt med, tycker Tesla är av typen “mycket ljud men lite fart” då jag suttit i Tesla-taxi och min man har pendlat Stockholm Kista med just Tesla-taxibilar. Mannen har jobbat hos olika bildelsimportföretag i snart 20 år och vet en del om bilars service (och hjälpt också verkstäder med it) och därför tycker är våra erfarenheter ABSOLUT ingen trasslig Tesla! För oss kostar det för mycket med för lite smak (förlåt, till er som ÄLSKAR Tesla detta är ju bara våra personliga upplevelser)

Mycket är gjort i stil med hårdplastik i den bilen, vilket gör att det inte känns lyxigt och i små svängar låter det just så som det ser ut: sammanfogat som något som barnen pysslat ihop (vi är kinkiga med om karossen och dörrarna låter och ser ut att “vara ihopsatta och hängda lite snett” = ser och känns på tok mycket billigare än vad det svider i plånboken).

Leasing kostar ju enligt biltyp och utrustning så det blir nog inte billigare än att äga samma typ av bil (då man betalar extra om man plötsligt skulle köra mer än överenskommet) men visst om du bortser från att alla bilar ska tvättas invändigt och utvändigt oberoende av finansiering/ägandeform. Dessutom kan man ju ta ett finansieringserbjudande på 60-72 månader och sätta sista betalningen högre SEK 50.000-80.000 och så byter man bort bilen innan man måste betala sista raten och köper nyare bil med ny finansiering…Då har man ju bekvämare nivå på månadsbetalningarna om man störs av sånt :sweat_smile:

Visst Toyota är säkert ok för den som inte önskar något extra alls och är nöjd att söka sin bil bland alla andra 13 på dussinet Toy-ota (på finska säger man: “Toi ota - jos et muuta saa” (=ta den om du inte får något annat). Skulle definitivt rekommendera ladd-hybrid för storstadskörning kan då göras helt med el men det är hyvens att ha bensinmotorn till draghjälp på vintern då bilen “vägrar starta med oförvärmda bilbatterier” om man parkerar på platser utan ladd (genom vilket man t.ex. med Skoda kan använda app och sätta igång uppvärmning av bilbatterierna och/eller förbränningsmotorvärmare (Webasto) som vi också har i vår. Dessutom ger ju dubbelmotorn omedelbart gensvar och extra “spark framåt” vid snabb acceleration vid omkörningar och i “snabba ryck-trafikljuskörning”.

Vi är helt för elbil men tycker att vi vill vänta tills dessa blir brandsäkrare, får snabbare laddtid och längre räckvidd/hållbarhet också i vinterväder!

Om ni tittar på Skoda Octavia Combi och Superb Combi - jämför gärna all komfort, teknik i kombination med utrymme och pris. Superben är inte mycket dyrare men med två växande barn finns det fint med utrymme i baksätet (både för barn, bilsitsar, filt, kudde, laddning av iPhone och i Pad x2…se till att ni har hörlurar för annars blir man “bananas med kakafonin” av Buibumpa, Sommarlov och mannens AC/DC :laughing: ) och fina lösningar för både lite och mycket väskor/grejer i bagageutrymmet! Mannen kör runt med extra verktyg, dunkar spolvätska, putsdukar och tvättsvampar, vilket ju är väldigt praktiskt på långresor men man vill ju få in annat också :thinking: :sweat_smile:

Jo, förstår det där med att damerna ska säga sitt: mannen och sonen har lärt sig att om damerna ser ut som åskmoln så blir det regn på alla…:slight_smile: :wink: :blush:
Det är bara att åka iväg med familjen och provköra alla möjliga modeller som ni kunde tänka er eller också sådana som ni testar själva för att kunna utesluta eller bli överraskade över (KIA tycker jag har samma tendenser Teslan har: mycket betalt för skrangliga köregenskaper och prillig teknik - återigen bara mina körupplevelser). Skodan har massor med teknik som jag aldrig använder men som min man älskar: båda nycklarna kan programmeras så att när han kommer med sin nyckel ställs förarinställningarna in enligt nyckelägarens behov: sätets höjd och längdläge, back- och sidospeglarnas inställning) - då jag kommer har han sparat mina inställningar för min nyckel så när jag öppnar på håll så är allt färdigt så att då jag kopplat ur ladden-sladden kan jag bara sätta mig köra iväg :blush: :slight_smile: :sunglasses: - finemang för mig. Mannen kollar via appen om bilen är laddad - plug in hybrider har inte lika känsliga batteier som exempelvis Teslas rekommendation är ju att inte ladda full utan bara 80% och att bilen inte skall laddas för regelbundet och då håller batterierna längre/bättre - också en extra sak att minnas och som vi tycker är enklare med plug-in…

3 gillningar

Vill bara notera att det där batterivätskebytet på Niron inte är lika hemskt längre. Betalade 5800:- för serviceavtal på tre år / 4500 mil, vilket inkluderar tre “vanliga” servicar + vätskebytet.

Ja lågmilare är ju alltid ett alternativ. 200 000kr för en 2018 modell som rullat 900 mil tex- → Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.

Var förbi en Kia handlare i Norra Stockholm 21 maj och frågade specifikt om kylvätskebytet på en ny e-Niro. Fick den här offerten på ca 5000kr ink moms för enbart kylvätskebytet. (På bilden ex moms). Då kollade vi priset utifrån regnummer på en splitter ny e-Niro som stod i bilhallen.

Så priset du fått på serviceavtal låter extremt förmånligt.:+1:

När jag själv körde e-Niro betalade jag ungefär 1200kr i södra Stockholm för 1500 mila service och 2300kr för 3000 mila service i Strängnäs om jag minns rätt. (Sen bytte jag den vid 3700mil mot en ID.3.)

1 gillning

Att elbilar skulle vara mindre brandsäkra än bensin/diesel-bilar är en myt och helt enkelt inte sann. Jag citerar MSBs uttalande efter en rapport de släppte i ämnet: ”Det vi kan se från denna sammanställning är att det inte sker fler bränder i el- eller hybridbilar än bilar som drivs av fossila drivmedel, säger Ulf Bergholm, olycksutredare på MSB.”

Källa: https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210525/msb-slar-fast-mindre-brandrisk-for-elbil-an-fossilbil/
…och
https://www.msb.se/contentassets/d7047185234a44018e61744bbcdb0cbb/sammanstallning-brander-med-eltransportmedel-2018-2020.pdf

Edit: Raderade ett stycke som inte höll den ton jag önskar och som jag därför ångrar.

Sen en liten kommentar om laddtider och räckvidd vintertid. Detta beror otroligt mycket på vilket körmönster man har. För mig som kör långresor ca 3-4 ggr/år (i stort sett endast under sommarhalvåret) så är laddhastigheten på min e-2008 inga som helst problem. Den laddar till 80% på 30 minuter. Jag gör gärna 30-40 minuters stopp efter ca 2,5 timmars körning för att äta en bit mat, köpa kaffe, sträcka på benen under tiden som min bil laddas. Och för min vardagskörning så kör jag ca 3-4 mil/dag och bilen klarar utan problem uppemot 20 mil de allra kallaste månaderna (ca 30 mil sommartid). Dessutom kan jag ha bilen fulladdad varje morgon. Så varken laddhastighet eller räckvidd är ett problem för mig och en överväldigande majoritet av bilägarna.

Edit: Om laddtider är jätteviktigt så finns det lite dyrare elbilar som klarar otroligt snabb laddning (t.ex. Tesla Model 3, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Audi e-tron, osv) och laddnätverket av supersnabb laddning har ganska bra täckning idag och byggs ut i snabb takt (tex ionity)

4 gillningar

Är ingen bilexpert men har läst att hybrider har sjukt lång laddtid trots att batteriet är litet. Vad jag har läst så varierar det från 6-10 timmar beroende på modell. 10 timmars laddning för 3-4 mil känns ju orimligt nästan.

Kanske någon expert kan mer än mig :slight_smile:

1 gillning

Är heller ingen expert men den hybrid vi (köpte i fjol, medkörd under 2 mil då) har och kör med/laddar/tankar tar ca 3-4h att ladda från tomt batteri sommartid men vintertid (vi bor där det blir -15 till -25 grader några veckor/månad om året) då dubbleras laddningstiden lätt.

Vet inte hur det blir med laddningsbatteriernas livslängd vs. användningstid men har också hört att såna som haft plug-in-hybrider längre nämner kortare körtid vs. längre laddtid med stigande ålder.

Varierar säkert en del beroende på bilmärke, batteritillverkare och batterityp, kan jag tänka mig.?

1 gillning