256. Investera allt på en gång eller sprida ut det över tid?

Har du inte släppt fler avsnitt med samma tema innan eller tänker jag på alla diskussioner i forumet?

Edit: började lyssna och hörde att det är typ en “nyinspelning” … Frågan är därmed besvarad :sweat_smile:

@janbolmeson Du borde skapa ett twitterkonto “Caroline funderar” och bara tweeta ut alla dessa sköningar hon dräper under avsnitten.

Helt fantastiskt,
“Ja det är det jag också tänker, det går ju ändå upp. Varför oroa sig, det vill inte jag göra med min tid.”
–Caroline Bolmesson

Det hade blivit krig på finanstwitter.
The tweet that launched a thousand comments.

:joy: :joy:

11 gillningar

Jag var inte intresserade och hade inte förmågan att investera mina pengar förut, då började det bygga på hög. jag har sparat i lysa, 5k ungefär 1.5 år men pengara har fortsätt växa och har ungeför 300k nu.
Kör nu med månad spar, sparar för 10 varje månad. Men borde jag egentligen köpa för 300 nu på en gång? Eller iaf 150-200 nu och sen månadspara resten?
Mina problemtankar är…
1 Jag kommer sluta jobba,
2 Blir föräldraledig och börja plugga.
3 Jag står utanför arbetsmarknaden i ungeför 2 år.
4 Behöver köpa en nya lägenhet 6-10 år högst. efter 10 måste vi nog ha större.
Rent mentalt så känns det svårt att investera 300 på en gång då jag inte kommer ha lika koll.

Just nu spara jag 10k varje månad, 5k i lysa (100 aktier) 5k i indexfonder (70%,10%,10%,10%)
Sen har jag köpt extra nu när marknaden har gått ner. Gärna när det dippat lite. 5k här och 5k där.

Min fråga är egentligen borde jag ändra taktik? nu är alltså att spara “mycket” varje månad.
istället gå över till att investera “allt” på en gång? problemet är att jag är låginkomsttagare så dessa pengar är viktiga för mig. jag tänkte spendera dem under tiden jag pluggar då jag inte kommer ha inkomster till att spara då.

@Caspian När ska du ta tag i osymmetrin i studion? Det var 3 veckor sedan det skulle åtgärdas nu, vissa av oss lider. :sob:

2 gillningar

Om du behöver din buffert inom 2-3 år så skulle jag inte ha den på börsen iallafall, oavsett vad som statistiskt är optimalt i långa loppet så hjälper inte det dig under dina 2 år utanför arbetsmarknaden om börsen faller.

Försök räkna på utgifter & inkomster under studietiden och titta på hur stor del du tänker skall komma ifrån din buffert. Pengar utöver det kan du fundera på att investera.

edit Visst är det tråkigt att missa en uppgång, men rent praktiskt i och med att du behöver pengarna inom kort tid (om jag förstått det hela rätt) så hade jag varit mycket tveksam att tjonga in dem på börsen.

2 gillningar

Det vet man inte helt tänker jag, beror på hur det går med studierna, barnet och även jobbsökandet efteråt.
Det är därför jag tänker att det är bra att gå in med “medelstora” steg. så jag får känna av hur ekonomin blir. Men jag hoppas kunna leva på SGI, CSN och lite timvikarie jobb. och så kan jag investera pengarna. men att det blir så är svårt att veta. speciellt med barnet.

kanske borde höja månadssparandet istället?
då kan jag ju stoppa/sänka det om det visar sig att vi behöver pengarna under de här 2-3 åren.

Om jag hade varit du hade jag räknat på hur livet hade blivit med SGI + CSN, hur mycket mindre får ni ut totalt per månad? Sedan hade jag lagt upp en mängd buffert som jag hade haft utanför marknaden för shit-happens grejer (inget timvick, jobbsökandet tar längre tid än tänkt, osv).

I praktiken handlar det om att byta ~3 års time in market för pengarna (historiskt en bra grej) mot (viss) trygghet under en ekonomiskt utsatt period.

Som jag ser det har du två alternativ, 1) din plan: höja månadssparandet för att komma ner till den buffert-mängd som behövs. 2) Ha en större buffert men kasta in kvarvarande kapital i ett svep (för att få längre time in market).

Personligen hade jag valt 1) om jag tvingades att ha pengarna på börsen men jag är också “feg” så hade helst haft en större buffert :slight_smile: men det beror ju också på hur inkomst-situationen för hela familjen ser ut (e.g. kan din partner dra ett större lass om något dålig händer minskar buffertbehov osv).

1 gillning

Ja, nu ser jag i en tabell att det står percentage points. I avsnittet framgick inte om det var procent eller procentenheter.

1 gillning

Vad skulle Taleb säga? :wink:

2 gillningar

“We should reward people for thinking the impossible, not ridicule them”

-Nassim Taleb

I detta fallet gäller det plantan :sunglasses:

2 gillningar

Intressant avsnitt, som vanligt!

Gör kanske en liten tankevurpa här men jag menar väl :blush:

Att månadsspara är väl ungefär samma sak som att DCA sitt humankapital.

Om det nu är lönsamt att investera ”allt på en gång” om det är en längre tidshorisont, borde inte belåning vara ett bra alternativ? För är inte det ungefär samma sak som att investera mer av sitt humankapital tidigare?

3 gillningar

Hade lite det här i bakhuvudet när jag lyssnade idag, här kommer två till:

Du är ju utanför marknaden, goddamnit

Freak out, men ta inte ut

4 gillningar

Haha ja, @janbolmeson skulle kunna starta en nätshop och sälja planscher på @carolinebolmeson med hennes citat. Hade varit fantastiskt.

Eller pryda väggen i poddstudion med det.

“Du är ju utanför marknaden, goddammit” kan nog vara det bästa citatet jag hört på länge!

1 gillning

På bildspelet i avsnittet har du nog använt jpeg för kmprimering av bilderna. Det gör text och grafer ganska suddiga och svårlästa. Png är ett bättre format för text och grafik.
Edit: det är visst bara bild 6,7,9 ser jag nu när jag bläddrar vidare.

3 gillningar

Jag är aktiv med mina placeringar och säljer av helt emellanåt. Det är en genomtänkt och välfungerande strategi som jag är väldigt trygg med. Därför ställs jag ibland i valet mellan att investera en klumpsumma på en gång eller att gå in i omgångar.

Varje situation är unik men eftersom jag är försiktig och rädd om mitt kapital fungerar det bäst för mig att gå in i omgångar. 25% av kapitalet per omgång och bara om börsen fortsätter att vara positiv.

Statistiken pekar väl på att gå med allt direkt ofta är det bästa men det gäller bara under vissa förutsättningar, som att man är passiv och placerar på lång sikt. Så vilket som är bäst … det beror på.

1 gillning

Jag kan se en logisk miss på en av slidesen i avsnittet. När du tittar på CAPE talet, som är ett värde mellan 0-45 så kunde man tydligt se sambandet att ju högre CAPE desto lägre förväntad avkastning. Jämförelsen gick dock bara upp till 25+. Hur skulle det se ut om man tog fram siffror för 30+ och 35+, skulle det fortfarande vara bättre att investera allt på en gång?
Samma resonemang skulle då gälla om man ska sänka risken när CAPE är högt?

Jag kom på LSI går att göra med sitt normala månadssparande och få förhöjd förväntad avkstning på sina nyinsättningar. En gång om året belånar man portföljen med motsvarande de kommande 12 månadernas nyinsättningar. Och under de kommande 12 månaderna använder man månadssparandet till att minska belåningen till 0.

2 gillningar

Jag har gjort så, men ligger kontinuerligt med ca ett års månadssparande belåning. Ta alla utgifter på kreditkort också, och betala av varje månad, så får du en månad i förväg där också :slight_smile:

Samma resonemang som LSI, generellt sett ska det löna sig, men det gör det ju inte varje enskild tidsperiod.

1 gillning

Precis det avsnitt jag behövde.
Tog emoit först men sen slängde in hela summan på en billig globalfond o så raderade jag avanzaappen…

6 gillningar

Modigt! Du tar en risk som jag inte skulle våga ta.

1 gillning