256. Investera allt på en gång eller sprida ut det över tid?

De flesta ställer frågan “vad ska jag köpa/sälja/behålla?” i stället för frågan “vad ska jag äga?”. Detta leder till många tvivelaktiga beslut.

1 gillning

Det är därför det är så svårt att vara långsiktig. Känner flera som tog ut sina pengar efter Corona-dippen. De har ju missat återhämtningen. Vet man att man har svårt att hålla fingrarna i styr så ska man inte in och kolla.

Intressant bild! Särskilt att det skiljer så pass lite mellan direktinvestering och DCA. Jag funderade dock på hur resultatet såg ut efter “bara” 10 år med motsvarande förutsättningar. Jag hittade en kalkylator (S&P 500 DCA Calculator) på nätet, se länk nedan.

Första bilden nedan är resultaten med DCA, månatliga insättningar med 2000 USD/mån. under 10 år. Totalt 240 000 USD, som växte till 292 785 USD.

Därefter motsvarande situation, fast med en initial insättning på 240 000 USD och inga påföljande månatliga investeringar. Slutsumman landade då på 269 735 USD.

Självklart får man olika resultat beroende på vilken period man väljer, jag ville bara visa att det kan skilja betydligt mer än vad det gjorde på 20-årsperioden, om man t.ex. har en 10-årsperiod och har dålig tajming (eller otur). På samma sätt kan man nog visa att det lönar sig bättre med en direktinvestering under vissa förutsättningar. Rent statistiskt är det dock förmodligen så att direktinvesteringar lönar sig i majoriteten av fallen jämfört med DCA.

Tillägg

Jag stoppar in en graf för utvecklingen av S&P 500 under 10-årsperioden ovan.

Borde inte en kombination av LSI och DCA vara ganska bra ändå.

Jag kör nu belåning och målet är att nå upp till 1 miljon i lån.

Jag har investerat 300 000 direkt och nu tänker jag köra DCA varje månad, 100 000 om året för att uppnå slutsumman om 6.5 år.

Jag hittade just ett diagram med bäring på mitt tidigare inlägg.

Bildtext: “Sannolikheten för positiv avkastning ökar med längden på investeringshorisonten. Data från 1871-2025 från S&P 500 komposit.”

Källa: Lyft blicken | Söderberg & Partners

2 gillningar

1/5 sannolikhet att få negativ avkastning trots att man väntat 5 år låter inget vidare

Kör man dessutom hävstång på det och betalar ränta är det ännu sämre.