Hej! Relativt ny i sparandet och har buffert på sparkonto, samt mellanrisk och högrisk-hink hos Lysa. Älskar att jag slipper tänka och kan spara enkelt utan att vara speciellt insatt…
Ska helt ärligt säga att jag försöker prioritera högrisk-hinken så mycket som möjligt för att helt enkelt få fart…
Har i samband med flytt och husköp bytt bank till Länsförsäkringar och kommer behöva lägga ett ISK spar (minst 500 kr i månaden) där för att få tillgång till guldkunds-erbjudanden och rabatt på försäkringar.
Hur skulle ni tänka där? Helt enkelt bara ta någon av de fonder ni rekommenderar och hålla det på ca 500 kr i månaden? Hur kompletterar jag sparandet hos Lysa bäst?
Sparar ca 5000 hos lysa varje månad idag.
Kan liksom inte riktigt landa i vilken taktik jag borde ha…
Handelsbanken GI småbolag har funnits med i modellportföljerna under flera år. Nu är den borta och jag förstår inte riktigt varför. Det finns en förklaring till varför Länsförsäkringar index har bytts ut mot en annan men inte varför Handelsbanken GI småbolag inte längre finns. Kan det vara att avgiften är 0,6-0,7% ? Eller är det något annat? Tidigare år fanns en förklaring med i videon om varför vissa fonder byts ut som exempelvis från SEB Sverige index till PLUS alla bolag Sverige.
Fantastiskt mycket nyttig information det finns på detta forum.
Men det är otroligt svårt att sondera rätt.
Bank: SEB
Jag ska investera 20.000kr åt ett av mina två barn.
Han fick en brännskada och ska förvalta denna ersättning tills dagen han fyller 18 år är det tänkt.
Han är nu 3år och jag har inte tänkt att fylla på utan endast att denna ska få förränta sig själv.
Tänker hög risk.
Eftersöker nu efter detta fondavsnitt en bred global passiv index-fond. 0,2-0,4 % avgift som man kan köpa hos SEB.
Alternativ om man ska skoja till det och köra 100% i någon enstaka aktie? Tesla, Apple ect.
Nej, varför ska du riskera barnens pengar i enskilda aktier som statistiskt sätt har dåliga odds jämfört med indexfonder? Kör på det portföljförslag som finns rekomenderat eller enbart globalindexfond
Har det skett förändringar i fondavgifterna eller förekommer det skrivfel eller är det avgifter som tillkommer som inte jag kan se på fondbladen hos banken? Kan ge exempel på Swedbank i listan med bäst fonder per bank där Swedbank access Global stod i 0,28 procent avgift, men nu är den på 0,24 hos Swedbank. Ändrat även på Swedbank access Sverige A som det stod 0,29 % i avgift, men nu verkar den också vara på 0,24 % hos Swedbank.
Kan bero på transaktionsavgifter och att jag ibland tar data från Avanza som har det mest kompletta fondtorget. Så det är super att det är på det hållet.
Hej, jag har en fråga angående vad ni tycker man ska göra med fonder och aktier som idag inte ligger på Isk eller liknande. Jag har ärvt både fonder och aktier som köpts för länge sedan och har stora vinster. Är det bäst att låta dem ligga kvar istället för att sälja och behöva betala en hög skatt för att sedan investera om det som blir över efter att skatten betalts?