340. Bästa fonderna 2024: så väljer du dem och vår lista per bank

Tack @Bomy - fixat nu!

Jag fick ladda upp videon igen på grund av ett fel och då blev länkarna fel. Tack för feedbacken!

2 gillningar

Nä, tänkte faktiskt på Iris i den kombon i videon. Jag har på något sätt ännu inte riktigt förlikat mig med att durationen på Mix och Lång är samma. Så jag ville visa på lång duration. Men den är inte med i någon av exempelportföljerna i listan.

Haha… har kanske för små problem i livet när jag man blir upprörd eller glad över fondfaktablad. :rofl::see_no_evil:

3 gillningar

Toppen! Funkar som det ska nu!

2 gillningar

Skulle snarare beskriva det som en passion! :slight_smile: Du gillar ju att hjälpa andra och visa och förklara hur det faktiskt är :heart:

4 gillningar

Mmm. Räntor är svårt.

1 gillning

Gällande namnet fondrobot är det nog mest att Lysa m.f. bara fått etiketten fondrobot och man hittar en “fondrobot” när man söker på det fast de kanske snarare borde kallas ombalanseringsrobot. Liksom jag skulle referera till fläskytterfile som just fläskytterfile eftersom det heter så i butik numera. Istället för att kalla det benfri kotlettrad som styckdetaljpuristerna

2 gillningar

Dessa indexfonder köper bara stora bolag som inte kan dubblas över tid. Prova istället etf:er som handlar småbolag och som likaviktar. Även de mest smarta ETF:erna kan inte köpa de minsta småbolagen som har störst potential men det är en bit på väg.

Nu var det ju inte småbolagsfonder som efterfrågades dock…

Jag har en hel del småbolag och small cap value i min egna portfölj med etf:er.

Äg bara räntor om du har en kortare sparhorisont. Historisk om du tittar på indexserier (USD) så får du garanterat tillbaka pengar på följande tidshorisonter.

AAA - 1år
IG 3år
HY 5
Small Cap 5år (RUSSEL 2000)
Large Cap 6år (S&P, Dow Jones)

Likaviktar du eller värdeviktar du dina aktiepositioner?

Ja men det är ju bara garanterat historiskt som du själv skriver. Säger ju inget om framtiden. Själv gillar jag tumregeln 0-3 år = sparkonto, därefter 10% aktier per år i sparhorisont och resten i räntefonder.

Du kan kolla hur jag investerar här
Och/eller
Direktlänk till min aktieportfölj

1 gillning

Jag blir glad av det. Låter som om du verkligen brinner för det här. :blush::boom:

2 gillningar

Bra avsnitt! Gillar resonemang om syften och alternativ runt räntefonder.

Bra med REKLAM :+1: alla här vill nog att Ni kan finansiera fler avsnitt :smiley:

1 gillning

Mejl från en bankrådgivare som ville vara anonym. :slight_smile:

Jobbar på bank och vill inte skriva öppet i forumet om min rådgivning. Men i ert senaste sa ni att en rådgivare på bank skulle aldrig rekommendera en annan banks fonder. Det har jag gjort flera gånger. Om kunden frågar efter en riktigt billig indexfond så rekommenderar jag länsförsäkringar global index istället för Nordea Global Passiv. Jag gör inget tjänstefel för det och flera av mina kollegor gör samma sak :slightly_smiling_face:

9 gillningar

Hej, vilka aktiefonder rekommenderar ni för Skandia?

https://feefighters.se/recommended/#Skandia

1 gillning

Men rekommenderar hen indexfonder endast om kunden specifikt ber om det? Default är ändå att rekommendera aktiva fonder i första hand? Bara nyfiken :slight_smile

2 gillningar

Vad hände för övrigt med…

1 gillning

Fick följande mejl till supporten och tänkte att det har en poäng plus att jag tycker det finns en poäng även i mitt svar. :slight_smile:

Från en lyssnare:

En fråga avseende dina tankar kring bankernas rådgivningsmöten, som du exempelvis nämnde i avsnittet om bästa fonderna 2024.

Ser du inte något värde i att bankens rådgivare ändå förklarar begrepp som risk och tidshorisont, vilken typ av investering man ska göra beroende på den riskvilja och risktålighet man har samt vilken typ av investering (ex räntor, aktier, råvaror) man bör göra beroende på tidshorisont?

Jo, absolut. Men tyvärr upplever jag att det väldigt snabbt blir samtal om vilka fonder man ska välja. I alla fall de rådgivningar jag har varit på. Sedan är jag väl medveten om att man inte kan dra alla över en kam. Många gör ett bra arbete också.

Det är lätt exempelvis för oss som läser din blogg och som själva har förståelse att välja ut våra egna fonder att kritisera bankens rådgivning, men för gemene man som inte kan något om investering, kan det inte då vara bra att banken hjälper till med denna typ av frågor.
Det är i min mening värdeskapande att banken förklarar detta om man inte själv vill läsa på.

FYI så arbetar jag på bank (dock ej som placeringsrådgivare) så jag kanske är lite partisk
Ja, man man ju hävda att det är bättre att vara investerad i en “dyr” fond än ingen fond alls. Så du har absolut en poäng.

Sedan kan jag på en högre nivå tänk att en rådgivares uppgift är att hjälpa mig lösa HUR medan det är min egen uppgift att tänka ut VARFÖR / VAD, men tyvärr är många inte där och då blir det som det blir. Många gånger hade folk behövt gå till en coach innan de träffar en rådgivare… :see_no_evil:

1 gillning